De Wilde realiseert geleidelijnen op stations ProRail
Al jaren voeren wij verschillende mooie projecten uit voor ProRail. Voorlopig bouwen we voort op deze samenwerking, want de komende 4 jaar gaat De Wilde Grond-, Weg- en Waterbouw op alle stations in Nederland aan het werk met de geleidelijnen voor blinden en slechtzienden.
Iedereen kent ze wel, die geribbelde stroken op de stations. Mensen met een visuele beperking kunnen door deze zogenoemde geleidelijnen makkelijker de weg vinden. ProRail heeft met de Oogvereniging Nederland en het Programma Bureau Toegankelijkheid (PBT) afspraken gemaakt over nieuwe landelijke richtlijnen voor deze maatregelen.
”Zij hebben gezamenlijk een plan opgesteld voor hoe routes voor visueel beperkten moeten vorm moeten krijgen op stations”, vertelt uitvoerder Erik Holstege van De Wilde. “Nu moeten de huidige geleidelijnen worden aangepast of hersteld, zodat alle station voorzien zijn van eenduidige routegeleiding voor visueel beperkten. Het landelijk raamcontract voor de uitvoering hiervan is aan ons toegewezen.”
Eenduidige route
De Wilde is inmiddels begonnen met de werkzaamheden. Deze bestaan uit aanpassingen en instandhoudingswerkzaamheden aan de geleidelijnen op stations. Om alle stations volgens de nieuwe richtlijnen aan te passen is dus 4 jaar is uitgetrokken.
Holstege: ”Het ontwerp van deze voorzieningen is in de
afgelopen jaren door alle werkzame partijen vaak gewijzigd. Zo liggen er op
alle stations verschillende types geleidelijntegels en zijn de klanktegels (rubber
of blik) t.b.v objectmarkering (bij een kaartleespaal of een S.O.S paal) niet
overal hetzelfde. Ook de eindmarkeringen (noppentegels) in de huidige situatie
liggen er meerdere varianten. Voor reizigers met een visuele beperking is dat
verwarrend. Kortom wij vervangen nu op ieder station het oude voor het nieuwe
systeem met de bijbehorende nieuwe materialen volgens de nieuwe norm. Samen met
Prorail en ingenieursbureau 4INFRA bepalen we de maatvoering en contoleren we
de kwaliteit zodat alle geleidelijnen op ieder station op dezelfde manier
worden aangelegd en met dezelfde kwaliteit.”
Onlangs is Station Harderwijk voorzien van nieuwe geleidelijnen.en van ieder
station wat volgt wordt een nieuw plan opgesteld, op maat.
